Sivut

keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

48. Neideille kans!

Tykkään tuhlata aikaani katsomalla WatchMojo-nimistä Youtubekanavaa. Kanava julkaisee lähinnä Top 10 -listauksia kaikesta mahdollisesta. Valtaosa WatchMojon tilaajista on miespuolisia, ja se näkyy myös kanavan sisällöstä. Ikävän suuri osa videoista on selkeästi suunnattu miehille, jotka pitävät naisista. Myös yleisö huomasi tämän, ja alkoi pyytää enemmän naisille suunnattuja videoita. Mitä tekee WatchMojo? Perustaa naisille oman kanavan, MsMojon.




Miksi olla järkevä, kun voi olla seksistinen?

Koska naisille suunnattuja videoita ei voi tietenkään laittaa varsinaiselle kanavalle. 




MsMojolta löytyy liuta naiset mielessä tehtyjä listauksia naisellisista aiheista, kuten saippuaoopperat, menestyvät naiset ja romantiikka. Ja se on pinkki!

Mutta eikö ole hyvä, että WatchMojon tuottajat ovat nyt huomioineet naisia näinkin paljon? Ei ole. En näe mitään syytä, miksei kaikkia näitä videoita voisi julkaista pääkanavalla, jolla kuitenkin on nähty listoja kuten Top 10 Sexy Female Aliens ja Top 10 Sexy Sci-Fi Babes. Miksei tällaisille videoille olla sitten tehty omaa kanavaa, MrMojo? Varmaankin siksi että nainen on populaarikulttuurissa lähinnä vain poikkeus oletusarvosta.

Ikävintä on se, että MsMojon pinkkiyteen piilotetaan myös oikeasti sivistäviä listauksia, joiden katsomisesta ei olisi miehillekään haittaa. Ylipäätään, miten joku voi vielä vuonna 2016 elää maailmassa, jossa eritellään tarkasti tyttöjen ja poikien aiheet? Miksei miestä voisi kiinnostaa Whitney Houstonin musiikki tai romanttiset komediat? Ja miksi oletetaan, että nämä aiheet kiinnostavat naisia. Ja ennen kaikkea: MIKSI KAIKEN NAISILLE SUUNNATUN PITÄÄ OLLA PINKKIÄ?

4 kommenttia:

  1. Miksipä tuostakaan pahoittaa mielensä kun ratkaisu ongelmaan miksei ole contenttia naisille ratkaistiin ketään loukkaamatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suhteellisen ilmiselvästi ongelmaa ei ratkaistu ketään loukkaamatta. Contenttia naisille voi julkaista tekemättä sitä väkisin seksistisesti.

      Poista
  2. Kylläpä oot taas kärpäsestä tehny härkäsen. Turha kitistä ku katsojien toive kuitenkin toteutettiim.

    VastaaPoista
  3. Sinänsä joo tarpeetonta erottelua näin videoiden katsojien näkökulmasta, koska jokainenhan voi itse päättää, mitkä tilaamansa kanavan videot katsoo, mutta tossa on luultavasti sukupuolierottelun sijaan ennemminkin kyseessä se, että videoiden tekijät pyrkii saamaan yhden kanavan tilaajat katsomaan enemmän kyseisen kanavan videoita.
    Oman käsitykseni mukaan siis Youtuben algoritmit toimii jokseenkin niin, että jos jättää jonkun tilaamansa kanavan videoita usein katsomatta, Youtube ei enää jonkin ajan päästä ilmoita uusista videoista, koska olettaa, ettei kanavan sisältö kiinnostakaan käyttäjää. Sisällön tuottajille on edullisempaa tehdä eri kanavat erityylisille sisällöille, koska näin kanavan tilaajat todennäköisesti katsovat isomman osan kanavan videoista jolloin Youtube suosittelee heille enemmän näitä videoita, joita he sitten katsovat jne., mikä näkyy sitten katsomiskerroissa ja tekijöiden saamissa mainostuloissa. Ehkä vähän sekavasti selitetty, toivottavasti tosta tajuu edes jotain :D
    Mut tosiaan nää algoritmit luo käyttäjistä profiileita, stereotypioita siitä, minkälaiset ihmiset keskimäärin tykkää minkäkinlaisista videoista ja videoiden tekijät pystyy sitten tuottamaan tietynlaisille ihmisryhmille kohdistettuja videoita.
    Tosin myönnettäköön, että toi Watchmojon jaottelu on vähän kökkö, paremmin tän sisällön jaottelun on tehnyt esim. Buzzfeed, jolla on kanavat Yellow(parisuhteet, seksuaalisuus, yms.) Blue(kaikkee how-to, hacks, facts, yms.) ja Violet (samastumisjuttuja, "signs that"..., "when you...", jne.). Eikä pinkkiä oo tungettu mihinkään, huh.

    VastaaPoista